Μηχανικός / Ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων
-
Περιγραφή επαγγέλματος
Ο Μηχανικός αυτοκινήτων/οχημάτων ασχολείται επαγγελματικά με τα μηχανικά /μηχανολογικά συστήματα οχημάτων (π.χ κινητήρας, μετάδοσης κίνησης, πέδησης, ανάρτησης, διεύθυνσης, κλιματισμού, απορρύπανσης, ελαστικών κ.α), ενώ ο Ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων/οχημάτων με εργασίες διάγνωσης, επισκευής, συντήρησης σε ηλεκτρικά, ηλεκτρολογικά, ηλεκτρονικά συστήματα (π.χ ανάφλεξης, φόρτισης, εκκίνησης, φωτισμού, συναγερμού, κλιματισμού, αντιρρύπανσης κ.α).
Το επάγγελμα του «Μηχανικού/ηλεκτρολόγου αυτοκινήτων» χαρακτηρίζεται από συνθετότητα και αλληλοσυμπληρωματικότητα, καθώς αναφέρεται σε δύο συναφή επαγγέλματα, που δυνητικά αλλά όχι υποχρεωτικά, μπορεί να ασκεί το ίδιο άτομο.
Συναφές Επαγγελματικό Περίγραμμα (βάσει λίστας ΕΠ του ΕΟΠΠΕΠ):
- «Μηχανικός αυτοκινήτων»
- «Τεχνίτης Ηλεκτρολόγος Οχημάτων»
Διασύνδεση με άλλα επαγγέλματα / δραστηριότητες:
Επαγγελματικοί φορείς
Σε εθνικό επίπεδο:
- Ενιαία Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αυτοκινήτων Μηχανημάτων Μοτοσυκλετών (ΕΟΒΕΑΜΜ)
- Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)
Σε ευρωπαϊκό/διεθνές επίπεδο:
- C.E.C.R.A.5 European Committee for Motor Trades and Repairs – Ευρωπαϊκή επαγγελματική οργάνωση εμπορίου και επισκευής αυτοκινήτων
- ACEA6 European Automobile Manufacturers Association – Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων
- ADPA7 Automotive Data Publisher Association – Ένωση εκδοτών δεδομένων αυτοκινήτων
- EGEA8 European Garage Equipment Association – Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος κατασκευαστών διαγνωστικών συσκευών και εξοπλισμού συνεργείων αυτοκινήτων
- IAAF9 The Independent Automotive Aftermarket Federation – Ανεξάρτητη Ομοσπονδία ειδών αυτοκινήτων μετά την πώληση (Κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, after-sales services)
-
Θεσμικό πλαίσιο
Οι προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του «Μηχανικού/ηλεκτρολόγου αυτοκινήτων» ορίζονται από την εξής νομοθεσία:
- Ν. 1575/1985 «Προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του τεχνίτη αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων και όροι λειτουργίας των συνεργείων των οχημάτων αυτών».
- Π.Δ. 78/1988 «Καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων καθώς και της διαδικασίας χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αυτών».
- Γνωμοδότηση 8/ΙΙΙ/2003 (Φ.Ε.Κ.Β/944/09-07-2003) της Επιτροπής Ανταγωνισμού για ορισμένες κατηγορίες κάθετων συμφωνιών και εναρμονισμένων πρακτικών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας (Βlock Exemption).
- Ν. 3534 – ΦΕΚ 40Α/2007, «Σύσταση Αρχής για την κατανομή του διαθέσιμου χρόνου χρήσης στους ελληνικούς αερολιμένες και άλλες διατάξεις». άρθρο 20, παράγραφοι 1,2 και 3, όπου συμπληρώνεται ο Ν.1575/85, με νέες εργασίες επισκευής και συντήρησης λόγω τεχνολογικής εξέλιξης.
- Ν. 4530/2018 ΦΕΚ τ.Α 59/30-3-2018 «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις.», άρθρα 72, και 105.
Βασική νομοθεσία σε εθνικό επίπεδο σε επίπεδο επαγγέλματος/κλάδου:
- Ν. 4530/2018 ΦΕΚ τ.Α 59/30-3-2018 «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις.», άρθρα 72, και 105.
- Υ.Α. οικ.: 59388/940/2020 (ΦΕΚ 5407/Β` 9.12.2020), Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων για τη δημιουργία, ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση Ψηφιακού Μητρώου ενεργών συνεργείων και υπευθύνων τεχνιτών αυτών, σταθμών οχημάτων, λιπαντηρίων, πλυντηρίων και λοιπών συναφών εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης οχημάτων και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας.
Βασική νομοθεσία σε ευρωπαϊκό/διεθνές επίπεδο:
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 2037/2000 του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του συμβουλίου της 29ης Ιουνίου 2000 για τις ουσίες που καταστρέφουν τη στιβάδα του όζοντος.
- Κανονισμός Ε.Ε. 1400/2002/31-07-2002 για την εφαρμογή του άρθρου 81 παρ. 3 της Συνθήκης σε ορισμένες κατηγορίες κάθετων συμφωνιών και εναρμονισμένων πρακτικών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας (Βlock Exception).
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ.307/2008 της επιτροπής της 2ας Απριλίου 2008 για τη θέσπιση, σύμφωνα με τον κανονισμό(ΕΚ)αριθ.842/2006του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου ,ελάχιστων απαιτήσεων για προγράμματα κατάρτισης και των όρων αμοιβαίας αναγνώρισης βεβαιώσεων κατάρτισης προσωπικού, όσον αφορά συστήματα κλιματισμού με φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου, εγκαταστημένα σε ορισμένα μηχανοκίνητα οχήματα.
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) αριθ. 461/2010 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 27ης Μαΐου 2010 σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 101 παράγραφος 3 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ορισμένες κατηγορίες κάθετων συμφωνιών και εναρμονισμένων πρακτικών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
-
Βασικά μεγέθη / δείκτες
Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ) Αριθμός
επιχειρήσεων201620172018Αριθμός
απασχολούμενων201620172018Κύκλoς εργασιών
(εκ. €)20162017201845.20 Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων 14.64014.65514.55632.29628.96929.948946,551.016,711.093,65 -
Εξαγωγική δραστηριότητα
Η εξαγωγική δραστηριότητα για όλο τον κλάδο συντήρησης και επισκευής των οχημάτων αλλά και για όλο εν γένει τον κλάδο του αυτοκινήτου κινείται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα επιβεβαιώνοντας, ότι το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας παραμένει σταθερά προσανατολισμένο στο μεγάλο αριθμό εισαγωγών και στη παροχή υπηρεσιών. Η Ελλάδα κατέχει ιδιαίτερα χαμηλή θέση στο ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών, παρασύροντας και τον κλάδο της συντήρησης και επισκευής των οχημάτων σε μία εσωστρεφή δραστηριότητα.
-
Καινοτόμος δραστηριότητα στο επάγγελμα
Καινοτομία προϊόντος/υπηρεσίας
Νέες υπηρεσίες έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα τελευταία έτη με στόχο την κάλυψη νέων τεχνολογιών. Ενδεικτικά αναφέρονται :
- Εφαρμογή καινοτόμων εφαρμογών και τεχνολογιών αιχμής σε όλα τα οχήματα, όπως συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, αύξηση του επιπέδου αυτονομίας των οχημάτων, έως την πλήρη αυτονομία τους, αλλαγές του τρόπου παραγωγής κίνησης των οχημάτων (ηλεκτροκίνηση, κυψέλες υδρογόνου, αεριοκίνηση, διασυνδεσιμότητα των οχημάτων σε έξυπνα περιβάλλοντα, ψηφιοποίηση λειτουργιών του συνεργείου, νέες μορφές μετακίνησης μέσω νέων τάσεων κ.α
- Εγκατάσταση συστημάτων εναλλακτικών καυσίμων σε οχήματα (υγραέριο, φυσικό αέριο, κυψέλες υδρογόνου)
- Υπηρεσίες και μηχανήματα για τα αντιρρυπαντικά συστήματα οχημάτων (καταλύτες, φίλτρα συγκράτησης σωματιδίων)
Καινοτομία διαδικασίας
- Εισαγωγή νέων σταθμών παροχής εναλλακτικών πηγών/καυσίμων/ενέργειας
- Αύξηση αριθμού σταθμών καυσίμων σε υγραέριο, φυσικό αέριο, υδρογόνο
- Τοποθέτηση και επέκταση νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Καινοτομία στην οργάνωση/λειτουργία
- Νομοθεσία για παροχή κινήτρων της διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων
- Πρόβλεψη για επιμόρφωση και κατάρτιση για την επισκευή και συντήρηση νέων κινητήρων και συστημάτων (αεριοκίνηση, ηλεκτροκίνηση, ABS,START & STOP, κα)
- Η αύξηση πωλήσεων υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων και λόγω παροχής κάποιων οικονομικών κινήτρων δημιουργεί προϋποθέσεις
για αλλαγές και στο επάγγελμα - Αλλαγή νομοθεσίας για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
- Νομοθετική επίλυση και ρύθμιση χρόνιων προβλημάτων της ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων
- Δημιουργία δημόσιου ψηφιακού μητρώου επισκευαστών οχημάτων
Καινοτομία marketing
- Η αναστολή λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων – λόγω Covid 19 – επιτάχυνε την ανάγκη παροχής προϊόντων και υπηρεσιών από απόσταση και μέσω διαδικτύου
- Χρηματοδότηση κατασκευής ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shop), ιστοσελίδων και κοινωνικής δικτύωσης
- Αίτημα ένταξης ΚΑΔ υπηρεσιών πώλησης στον τομέα των ανταλλακτικών
- Εισαγωγή νέας μεθόδου marketing (προβολής/διαφήμισης) που περιλαμβάνει αλλαγές στο σχεδιασμό των προϊόντων ή τη συσκευασία τους, την τοποθέτηση, την προώθηση ή την τιμολόγησή τους
- Δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών
Οδικός χάρτης «Μηχανικός/ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων»
Εκπόνηση μελέτης: Λεωνίδας Κακαλής
Μεθοδολογική προσέγγιση & επιστημονική παρακολούθηση: ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ : Παρασκευάς Λιντζέρης, Αναστασία Αυλωνίτου, Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης, Ελένη Μόκα, Αντώνης Αγγελάκης
Χρονολογία έκδοσης: 2021