Αμπελουργός Οινοποιός
Εσωτερικό Περιβάλλον
Δυνατά σημεία
- Προϊόν «δημοφιλές», ιστορία και εμπειρία στην αμπελουργία και οινοποίηση, υψηλή ποιότητα με σαφείς και αυστηρές προδιαγραφές
- Ποιοτικά αξιόλογες εγχώριες ποικιλίες – Ιδιαιτερότητα ποικιλιών και terroir, το οποίο θεωρείται κατάλληλο και για διεθνείς ποικιλίες
- Υψηλό επίπεδο επιστημονικής γνώσης στα ελληνικά πανεπιστήμια και δυνατότητα αξιοποίησης νέων τεχνολογιών
- Σημαντική εκπροσώπηση κλάδου και ύπαρξη εθνικού στρατηγικού σχεδίου marketing για το κρασί
- Σύνδεση με ελκυστικές οινοτουριστικές δράσεις και πρωτοβουλίες συνεργειών σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο
Αδύνατα σημεία
- Πολύπλοκο θεσμικό πλαίσιο και ελλιπής εφαρμογή νομοθεσίας με συνεπαγόμενη αδυναμία ιχνηλασιμότητας και τεκμηρίωσης ποιότητας
- Κατακερματισμένος κλήρος, με πολλές μικρές αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις, χαμηλές αποδόσεις και αδυναμία επενδύσεων
- Μικρές οικογενειακές μονάδες και υψηλή αυτοαπασχόληση (γραφειοκρατικά βάρη, αδυναμία υλοποίησης δράσεων marketing, εξαγωγών κ.ο.κ.)
- Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού για εργασίες αμπελοκαλλιέργειας και καλλιεργητικής φροντίδας -εποχικότητα απασχόλησης
- Έλλειψη αμπελοοινικής κουλτούρας και ολικής αντίληψης οικοσυστήματος
Εξωτερικό Περιβάλλον
Ευκαιρίες
- Στρατηγικός σχεδιασμός για την ελληνική αμπελουργία – Διαφοροποίηση με βάση τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του οινικού τοπίου
- Εδραίωση φήμης ελληνικού οίνου μέσω του εθνικού σχεδίου marketing – Δημιουργία εικόνας αξίας διεθνώς, αύξηση εξαγωγών και προβολής
- Αξιοποίηση νέων δράσεων ενίσχυσης οινοποιητικών επιχειρήσεων και αγροτουρισμού (ΥΠΑΑΤ, ΕΣΠΑ 2021-2027, αναπτυξιακός νόμος κ.ο.κ.)
- Οινοτουριστικά Δίκτυα και Προσέλκυση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αξιοποίηση φυσικών πλεονεκτημάτων για αύξηση επισκεψιμότητας των οινοποιείων
- Αξιοποίηση διαθέσιμης υψηλής τεχνογνωσίας και επιστημονικής γνώσης στις αμπελουργικές και οινοποιητικές πρακτικές – καινοτομία, νέα οινικά προϊόντα
Απειλές
- Υψηλός ανταγωνισμός στις διεθνείς αγορές οίνου
- Ανταγωνισμός από ομοειδή & υποκατάστατα προϊόντα, και από το κακώς εννοούμενο «φτηνό» κρασί
- Εξάρτηση από καιρικές συνθήκες, περιβαλλοντικοί κίνδυνοι και επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
- Ανάγκη για βιώσιμες τεχνικές, κυκλική οικονομία και αειφορία
- Ασαφές και αβέβαιο φορολογικό και ασφαλιστικό περιβάλλον
- Στοχοποίηση του κρασιού στις διεθνείς τάσεις κατά της κατανάλωσης αλκοόλ – Οίνος και υγεία